تبلیغات
عشق كبریت نیست - کربلا ماتم نیست حماسه است
عشق كبریت نیست كه بی خطرش را بسازند

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

دوشنبه 9 آبان 1390-09:43 ق.ظ



به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم حسینجانی از آن دست شاعران و نویسندگان متعهد است که کارنامه درخشانی در سرودن اشعار عاشورایی و نوشتن مطالب دینی و مرتبط با عاشورا و قرآن کریم دارد، به سراغ حسین‌جانی رفتیم تا از حرف‌های نگفته و خاطرات و زمانی بگوید که شعر در وصف سید و سالار و شهیدان می‌سراید اما دغدغه‌های او درباره جریان انحرافی که در شعر عاشورایی به وجود آمده، گفت‌وگوی ما به سمت و سویی دیگر و البته جذاب و خواندنی کشاند که حتی رنگ و بوی انتقاد از شاعران نامداری را گرفت که ما را غافلگیر کرد. این مصاحبه خواندنی به شرح زیر است:

فارس: ما اگر واقعه کربلا و تاسوعا و عاشورا را از شعرمان بگیریم چه برای شعر فارسی می‌ماند و اصولا شعر ما بدون این واقعه چه برای خود دارد؟ 

تاکید من بر این است که مناسبتی با عاشورا برخورد نکنیم متاسفانه عاشورا به عنوان گریه کردن یاد گرفته‌ایم به جای فکر کردن و عاشورا تبدیل به یک مناسبت برای ما شده در صورتی که عاشورا مناسبت نیست تناسب است. عاشورا تاثیری که بر زبان و ادبیات و ذهن جهان گذاشته نیازی به اثبات ندارد و جزء بدیهیات است و در همه جای جهان است چه آنهایی که از دیدگاه سیاسی اجتماعی نگاه می‌کنند چه آنها که نگاه فرهنگی ادبی دارند. ولی مسئله اساسی که می‌خواهم به ‌آن بپردازم و دغدغه‌ اصلی من است اینکه ما متاسفانه دچار انحراف و تحریف شده‌ایم و توطئه‌ای که دشمنان اصلی بشریت و انسان و آیین‌های آزادگی انسان به سر این واقعه آورده‌اند و آن اینکه به جای اینکه آن را به عنوان حماسه مطرح کنند به عنوان حزن مطرح کرده‌اند یعنی به جای حماسه‌سرایی، خیلی‌ها تشویق شده‌اند و بستر‌سازی شده تا سوگ‌سرایی شود و این واقعا بدبختی و تیره روزی و شور بختی است که دامن بشریت را گرفته است.

فارس: یعنی این سوگ‌سرایی باید از اشعار عاشورایی حذف شود؟ 

من نمی‌گویم حزنی در عاشورا اتفاق نیفتاده، در این شکی نیست ولی این حزن هم حماسی است و شماهیچ کس را در عاشورا و کربلا نمی بینید که ننه من غریبم در بیاورد که ای وای عمرم به سر آمد و مرگ مرا ببر. واقعا این طور نیست. تک‌تک افرادی که در صحنه کربلا حضور دارند، در آنها ضعف و زبونی نمی‌بینند. حتی ام‌وهب که پسرش را شهید می‌کنند و سرش را به سمت خیمه‌های امام حسین پرت می‌کنند، این مادر سر را به سمت دشمن پرت می‌کند که ما چیزی که در راه خدا داریم پس نمی‌دهیم.
این روحیه با نوحه‌هایی که همین الان خوانده می‌شود خیلی تفاوت دارد تمام قضایا این طور است. همه‌اش گذشت و ایثار و عشق ورزیدن است. حرف من این است که ورزش کردن به این نیست که ما دست و پا و سر و گردان را تکان دهیم ورزش راستین جرات‌ورزی و عشق ورزی است و این همان ورزیدن است. واقعا ببینید اشعار چه قدر تفاوت دارد. عشق و جرات ورزیدن از درون به بیرون است و فغان و مسائل ظاهری از بیرون به درون است. من نمی‌گویم اثر ندارد ولی باید جوشش از درون به بیرون باشد. در شعرهای عرفانی هم اینها به نوعی دچار کجروی و کج‌تابی شود و اینها باید دوباره‌خوانی و آسیب شناسی شوند. مثلا شعرهای گنجینه اسرار یا 12 بند محتشم که متاسفانه برای ما آیه قرآن شده و در تمام تکایا و مساجد نوشته می‌شود، بسیاری از اینها بدآموزی دارد.

فارس: حتی ترجیع‌بند محتشم؟ 

حتی بعضی از قسمت‌های شعر محتشم هم چنین ایرادی دارد. باید بنشینیم و اشعار محتشم را دوباره بخوانیم. مثلا محتشم خطاب به چرخ می‌گوید: 
«ای چرخ غافلی که چه بیداد کرده‌ای» چرخ یعنی چه؟ یعنی مجموعه هستی آیا هستی باعث این واقعه شده یا نظام خود ساخته حاکم بر بشر این کار را کرده؟ مناسبت‌های داخلی بشری که از روی عدالت نیست از روی آگاهی و انسانیت نیست، این رابطه را به هم زده به چرخ چه ربطی دارد؟ مثل این است که ما حریف خر نیستیم، پالان خر را می‌زنیم. اما او طوری حرف می‌زند که کسی به آن ایراد نگیرد.
من تابع و دوستار کسانی مثل فرزدق هستم در جریانی که حضرت سجاد به زیارت کعبه آمده بودند و مردم برایشان راه باز می‌کنند و در همان زمان مردم به حاکم وقت محل نمی‌گذارند و به او راه نمی‌دهند. کسی از دور ناظر این صحنه است و می‌گوید او چه کسی است؟ فرزدق جزء شاعران درباری بوده اما بلند می‌شود و رسالت خود را نشان می‌دهد و در یک شعر عربی می‌گوید هذا ‌ابن خیرعبادالله هذا تقی نقی طاهر و ... می‌گوید تو او را نمی‌شناسی؟ این خانه او را می‌شناسد، این سرزمین او را می‌شناسد، ریگ‌های بیابان او را می‌شناسد، خب تو نشناسن بار شعر این است که بیاید تکلیف بشر و انسان را ادا کن من به این شعر عاشورایی می‌گویم.

فارس: این جریان انحرافی از دید شما که فقط به سوگ سرایی می‌پردازد از کی شروع شده؟ مربوط به این اواخر است یا بعد از واقعه کربلا بلافاصله شروع شد؟

از اول این طور و به این فرم نبوده بعدها پیازداغش را زیاد کرده‌اند حکومت‌ها پیاز داغش را زیاد کرده‌اند تا منحرف شود.
چون عاشورای حقیقی، کربلای حقیقی و آن تفکر حقیقی امام حسین به ضرر خیلی‌هاست و نمی‌توانند با آن کنار بیایند، جریان قمه‌زدن و زنجیرزدن صرف و انگار  هر که گریه کردن بلد نیست حسینی نیست، انحرافی است. مردم به هم می‌رسند می‌گویند عزاداریتان، قبول انگار حسین(ع) کارخانه عزاداری تولید کرده، کربلا یک ماتم نیست، یک حماسه است و من عاشورا را هنر تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها تعریف می‌کنم. هر حرکتی که بتواند از لابه‌لای همه تهدید‌ها، مثل ابراهیم آتش را تبدیل به گلستان کند، حرکت عاشورایی است؛ موسی در مقابل فرعون، حسین در مقابل یزید، علی در مقابل معاویه همه حرکت‌هایشان عاشورایی است. کلا انسان مقابل ضد انسان حرکت عاشورایی است. وظیفه ما درک دنیاست نه ترک دنیا است. در عرفان‌های منفی مبنا ترک دنیاست مثلا در شعر عمان سامانی، حضرت ابوالفضل هنوز جان دارد و انگار خسته می‌شود و می‌گوید «کجایی‌ ای مرگ که بیایی و من را راحت کنی» یا وقتی به علی‌اکبر می‌رسد می‌گوید «هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند/ سوی میدان شد روان بهر ستیز کرد جسم خود را بهر تیغ تیز» او مسائلی را مطرح می‌کند که مغایر با فرهنگ دینی و قرآنی است «اگر هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختن» درست است چرا علی(ع) می‌گوید «سلونی قبل ان تفقدونی» هدف انسان‌های آگاه، آگاه کردن جامعه است اینها می‌گویند کسی که آگاه‌تر شد، لبش را می‌بندد و به کسی چیزی نمی‌گوید این عرفان منفی و عرفان پرهیز است.
امام حسین اما عرفان ستیز دارد. امام حسین عارفی است که در دعای عرفه اشک می‌ریزد اما همین حسین وقتی می‌بیند کاروانی برای حکومت خرید اموال می‌برد، آن را مصادره می‌کند. ولی به این شاعران رجوع می‌کنید، آن جنبه حسین(ع) را ندارند. اینها باید بازنگری و بازخوانی شوند این اتفاقی که می‌افتد فاجعه است. 

فارس: شعر گفتن درباره عاشورا چه تفاوتی با شعر گفتن در دیگر موضوعات دارد؟غلیان احساسات شاعر است یا حاصل شعوری که از این واقعه به دست آورده؟

با این مقدماتی که عرض کردم آدم باید بتواند در عاشورای حقیقی قرار بگیرد تا بتواند شعر بگوید امام حسین(ع) در واقع معلم ماست اما معلم املای ما نیست معلم انشای ماست. به ما دیکته نمی‌کند هر چه او می‌گوید بنویسیم می‌گوید شما هم با ما همکاری کنید شما هم بیایید کاری کنید و می‌گوید «فلکم فیی اسوه،» در وجود من در راه من در کاری که انجام می‌دهم برای شما الگویی است، من سرمشق شما هستم شما الگو را چه طور معنی می‌کنید الگو از جنس تولید است از جنس مصرف نیست من الگو می‌دهم شما هم عین آن را تولید کنید. هر چیزی که همکاری کردن یا کاری کردن برای حسین(ع) تلقی شود راه افتادن در مسیر او باشد، یک حرکت عاشورایی، هنر عاشورایی و شعر عاشورایی است و ما باید جامعه را با آن عوض کنیم تغییر جهان و رو به قبله کردن زمین و زما حرکت عاشورایی است.

فارس: آثار و اشعار عاشورایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

من روی تازگی زبان و ادبیات تاکید می‌کنم باید جهانی نگاه کنیم کسانی که قومی و قبیله‌ای نگاه می‌کنند به خودی خود در بن‌بست قرار می‌گیرند، اگر جهانی فکر نکنیم نمی‌توانیم حتی ملی و خانگی هم موفق شویم امام زمان وقتی می‌آید ، جهانی حرکت می‌کند باید دنبال جذب باشیم نه حذف.
اگر ما بعثت و عاشورا و انتظار و ظهور را به عنوان یک بسته نگاه کنیم، قلب تپنده این دستگاه عاشورا است. اگر عاشورا را بگیریم نه بعثت داریم نه غدیر نه انتظار و نه ظهور خواهیم داشت.
باید از خودمان بپرسیم چرا لذت نمی‌بریم از این حسین که داریم؟ چون نگاه زینبی نداریم و همه‌اش شومی‌ها می‌بینم. در صورتی که زینب می‌گوید من جز زیبایی ندیدم. چرا همه چیز زیباست؟ وقتی خودت زیبا شده باشی و جانت زیبا باشد همه چیز را زیبا می‌ّینید
قرار نیست شما بهشت بروید قرار است شما بهشت بشوید. اگر شما بهشت شوید هر جا که بروید بهشت است. زینب بهشت شده بود که همه چیز را زیبا می‌دید.

 

                                                         




تاریخ آخرین ویرایش:- -


https://jackquelinescrudato.wordpress.com
جمعه 30 تیر 1396 01:33 ب.ظ
Appreciation to my father who informed me regarding
this website, this website is in fact remarkable.
foot pain from sciatica
چهارشنبه 21 تیر 1396 05:26 ق.ظ
This is the perfect webpage for anyone who really wants to understand this topic.

You realize so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to?HaHa).
You definitely put a fresh spin on a topic that has been discussed
for a long time. Great stuff, just excellent!
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 11:04 ب.ظ
Hi there, every time i used to check blog posts here in the early hours in the morning,
for the reason that i like to gain knowledge of more and more.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر