تبلیغات
عشق كبریت نیست - كربلا زمین نیست، کربلا زمینه‌ی حركت‌هاست
عشق كبریت نیست كه بی خطرش را بسازند

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

جمعه 26 آبان 1391-02:30 ب.ظ



ابوالقاسم حسینجانی بیان كرد:

كربلا زمین نیست، کربلا زمینه‌ی حركت‌هاست

امام حسین (ع) برای كشتن و یا كشته شدن حركت نكرد، قیام او برای از بین بردن جاهلیت بود و نه جاهل. با این نگاه كربلایك زمین نیست بلكه زمینه‌ای است برای تمام حركت‌های حق‌طلبانه كه با هدف از بین بردن جهل به وجود آمده‌اند.

به گزارش روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس به نقل از خبرگزاری قرآن (ایكنا) : هم‌زمان با آغاز ماه محرم و ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، کارگاه مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه با عنوان «عاشورا؛ كارگاه عملیاتی نهج‌البلاغه» با سخنرانی ابوالقاسم حسینجانی، نویسنده و پژوهشگر شب پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه، در محل انتشارات هزاره ققنوس برگزار شد.

بنابر این گزارش، حسینجانی در این نشست به بیان سخنانی درباره جنبه‌های نظری قیام اباعبدالله الحسین (ع) از نگاه نهج‌البلاغه و موضوعاتی چون اندیشه آفرینی و فکر آفرینی در نهج‌البلاغه پرداخت و نیز تعریف‌ها و باز تعریف‌های مفاهیمی چون مرگ و حیات، حق و باطل، عزت و ذلت و... را در مكتب عاشورای حسینی مورد بررسی و تبیین قرار داد.

ابوالقاسم حسینجانی بیان كرد:

كربلا زمین نیست، کربلا زمینه‌ی حركت‌هاست

امام حسین (ع) برای كشتن و یا كشته شدن حركت نكرد، قیام او برای از بین بردن جاهلیت بود و نه جاهل. با این نگاه كربلایك زمین نیست بلكه زمینه‌ای است برای تمام حركت‌های حق‌طلبانه كه با هدف از بین بردن جهل به وجود آمده‌اند.

به گزارش روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس به نقل از خبرگزاری قرآن (ایكنا) : هم‌زمان با آغاز ماه محرم و ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، کارگاه مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه با عنوان «عاشورا؛ كارگاه عملیاتی نهج‌البلاغه» با سخنرانی ابوالقاسم حسینجانی، نویسنده و پژوهشگر شب پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه، در محل انتشارات هزاره ققنوس برگزار شد.

بنابر این گزارش، حسینجانی در این نشست به بیان سخنانی درباره جنبه‌های نظری قیام اباعبدالله الحسین (ع) از نگاه نهج‌البلاغه و موضوعاتی چون اندیشه آفرینی و فکر آفرینی در نهج‌البلاغه پرداخت و نیز تعریف‌ها و باز تعریف‌های مفاهیمی چون مرگ و حیات، حق و باطل، عزت و ذلت و... را در مكتب عاشورای حسینی مورد بررسی و تبیین قرار داد.

 حیات و مرگ در نهج‌البلاغه

وی در بخشی از سخنان خود در تشریح معنای حیات و مرگ از منظر امام علی (ع) پرداخت و گفت امام (ع) در بخشی از خطبه 51 نهج‌البلاغه خطبه می‌فرمایند: «فَالْمَوْتُ فى حَیاتِكُمْ مَقْهُورینَ، وَالْحَیاةُ فى مَوْتِكُمْ قاهِرینَ. »مرگ شما در حیات دشمن است و زندگی شما در پیروزی بر دشمن بر مبنای این كلام تمام كسانی كه دیگران برای آنان تصمیم می‌گیرند، مستعمره‌اند و حیات واقعی آن است كه ولو آن كه جان دهیمم اما مانع فكری نداشته باشیم. به عبارت دیگر آن‌هایی زنده‌اند كه تمام موانع فكری را از میان بردارند.

این محقق و پژوهشگر در بخشی از سخنان خود با اشاره به این كه بسیاری از تعاریف مفاهیم مطرح شده در دانشنامه‌ها و فرهنگنامه‌های ما در باب حق و باطل، مرگ و حیات و ... در حقیقت علم نیستند و نیاز به باز تعریف دارند، عنوان كرد: بر اساس تعالیم امام علی (ع) در نهج‌البلاغه، علم همان عمل است و هركس كه چیزی را می‌داند و عملیاتی نمی‌كند، عیناً جاهل است؛ «لاتَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً، وَ یَقینَكُمْ شَكّاً. اِذا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَ اِذا تَیَقَّنْتُمْ فَاَقْدِمُوا. » (حكمت 274). آن حضرت فرمود: دانش خود را جهل، و یقینتان را تردید قرار ندهید.زمانى كه دانستید عمـل كنید، و هرگاه یقین كردید اقـدام نمایید.

 باز تعریف منكر و معروف

حسینجانی با اشاره به كلام امام حسین (ع) «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنكر» درباره فلسفه قیام خویش عنوان كرد: معروف به معنای تعریف شده و منكر به معنای چیزی است كه برای ما ناآشناست از نگاهی دیگر معروف یعنی تعریف شده و منكر یعنی ناشناخته مثلاً دروغ یك فعل و عمل ناشناخته برای انسان است.؛ عاشورای حسینی آمده بود تا جلوی تحریف اسلام را بگیرد، اما به دلیل بدفهمی‌هایی كه از آن شد، خود تحریفاتی پیدا كرد؛ چه اینکه برای مثال در چنین روزی دقیقاً در خود بین‌الحرمین مراسم قمه‌زنی میلیونی اتفاق می‌افتد!

شاید خیلی از ما نمی‌دانیم پرچم سیاه و روضه خواند تنها كاری بود كه در خفقان ایجاد شده توسط حاكمان زمان از دست امامان ما بر می‌آمد. اما اكنون همین حداقل كار برای ما شده است اولویت اصلی و آن كار اصلی كه برداشتن موانع فكری است را فراموش کرده‌ایم.

 با این نگاه وقتی می‌گوییم زینب عقیله بنی هاشم باید بدانیم داریم از زنی حرف می‌زنیم كه عاقل‌ترین فرد بنی هاشم است. این زن بعنوان عاقل‌ترین فرد بنی هاشم همراه با ابی عبدالله به كربلا آمده و در مجلس یزید آن سخنرانی تأثیر گذار را انجام می‌دهد.

شاید به تعبیری بتوان گفت همین بدفهمی‌هاست كه سبب شده فلسفه حركت و قیام امام حسین از ریل و شبكه حركتی خود خارج شده. بر این اساس همان‌طور كه قطار خارج از ریل و شبكه حركتی خود قطار نیست، امام حسین (ع) خارج شده از شبكه حركتی خود دیگر آن امام حسین (ع) واقعی نیست.

همان‌طور كه نمی‌توان با قطاری كه به سوی جهنم می‌رود به بهشت رفت در حكمت یزید هم نمی‌توان مسلمان ماند.

 وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای احیای حق و عمل بدان قیام می‌كنند، با اشاره به قسمتی از سخنان آن حضرت درباره سبب قیامشان اظهار كرد: امام می‌فرمایند: «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و الی الباطل لا یتناهی عنه»؛ حال باید دید معنای حق از منظر قرآن چیست كه مطابق گفتار نورانی امام (ع) متروك مانده است. مطابق بیان قرآن (رعد/17) حق چیزی است كه به درد «ناس» یعنی همه مردم جهان بخورد و اگر به درد همه مردم نخورد، حق نیست.

 

اسلام توده‌ای‌ترین مكتب روی زمین است

این نویسنده و محقق با اشاره به مثال قرآن در آیه شریفه 17 از سوره رعد درباره حق و باطل و تشبیه آن‌ها به آب و كفی كه هنگام جاری شدن باران شدید و سیلاب به وجود می‌آید تصریح كرد: بر مبنای این مثل قرآنی حق به معنای آرامش است و چیزی است كه برای همه مردم جهان مفید است و كسانی كه حق را محدود و مقید تعریف می‌كنند، یا اشتباه می‌كنند و یا خطا و عنادی دارند. اسلام و قرآن توده‌ای‌ترین مرام و مكتب روی زمین است و هیچ كس در هیچ جای تاریخ چنین تعریفی از حق ارائه نكرده است.

 مرگ و شهادت از منظر حضرت سیدالشهداء (ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم مرگ و شهادت از منظر حضرت سیدالشهداء (ع) بیان كرد: شهادت مدیریت مرگ از سوی انسان‌های رسیده و واصل است و آنان با مدیریت مرگ خود می‌خواهند زندگی دیگران را هم معنا كرده و نجات دهند. امام (ع) خود تصریح می‌كنند كه «فَإنِّی‌ لاَأَرَی‌ الْمَوْتَ إلاَّ سَعَادَه، وَلاَ الْحَیَوه مَعَ الظَّالِمِینَ إلاَّ بَرَمـًا»؛ امام (ع) مرگ را جز خوشبختی نمی‌بیند و جالب است كه از «دیدن» سخن می‌گوید و نه از دانستن.

حسینجانی با بیان این كه امام حسین (ع) نه برای كشتن و نه برای كشته شدن حركت كرده بودند، خاطرنشان كرد: امام (ع) در راه خود از مكه تا كربلا از هر فرصتی برای سخنرانی و تبیین حقایق استفاده می‌كردند و تا سرحد امكان می‌كوشیدند كه جنگی صورت نگیرد و هدف ایشان از بین بردن جاهلیت بود و نه جاهل؛ امام (ع) با طرح مسئله عزت و ذلت می‌خواستند به ما بفهمانند كه چه كنیم تا با ذلت و خواری زندگی نكنیم و به ظلم تن در ندهیم.

وی ذلت و خواری را همان زندگی در كنار ظلم و اعلام موضع نكردن دانست و با اشاره به ابیاتی چند از اقبال لاهوری گفت: اقبال می‌گوید:

آدم از بی بصری بندگی آدم كرد

گوهری داشت ولی نذر قباد و جم كرد

یعنی از خوی غلامی ز سگان خوارتر است

 من ندیدم كه سگی پیش سگی سر خم كرد.

 

تنها با توسعه بهشت می‌توان جهنم را از میان برداشت

این محقق و پژوهشگر با تأكید بر این كه امام حسین (ع) برای كشتن و كشته شدن نرفته بود، اظهار كرد: بدیهی است كه هیچ جنگی پایان دهنده جنگ دیگر نیست و با پلشتی نمی‌توان پلشتی را از بین برد و تنها از راه توسعه بهشت می‌توان جهنم را از میان برداشت؛ چنان كه قرآن كریم می‌فرماید: «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَات» (هود/114).

ما قناعت را به جنبه مصرفی زندگی تعریف می‌كنیم؛ بدین معنا كه قناعت آن است كه به هر آنچه كه داری بسازی! اما معنای تولیدی و حقیقی قناعت آن است كه به هیچ‌كس وابسته نباشی و چشمت به دست دیگران نباشد و این در اصطلاح امروزی به معنای استقلال و خودكفایی به كار می‌رود

 عرفان علوی و حسینی، عرفان درک و نه ترک دنیاست

وی با اشاره به ضرورت تعریف درست از عرفان حقیقی در پرتو نهضت حسینی عنوان كرد: امام حسین (ع) عارف واقعی است؛ در روز عرفه، دعای عرفه را می‌خواند و اشك می‌ریزد و همین حسین (ع) است كه اموال كاروانی را كه به قصد شام و برای یزید می‌‌رود، مصادره می‌كند؛ بنابراین عرفان علوی و حسینی، نه عرفان كناره‌گیری و ترك دنیا، بلكه عرفان درك دنیاست.

 مردم دنیا از دو دسته بیرون نیستند: یا مؤمنند و یا جاهل

وی با تأكید بر ضرورت اتكای به عقلانیت در اعتقادات و اعمال دینی، به برخی از جلوه‌های تحریف عاشورا از سوی حاكمان، شاعران و روضه‌داران و روضه‌خواران و... اشاره كرد و گفت: پیامبر (ص) در حدیثی فرموده‌اند: «من لا عقل له لا دین له». همچنین ایشان در حدیث دیگری فرموده‌اند كه مردم دنیا از دو دسته بیرون نیستند: یا مؤمنند و یا جاهل. بنابراین نمی‌شود نفهمید و به بهشت رسید: «لكل شیء طریق و طریق الجنة العلم».

 «حیات طیبه» از نگاه امام علی (ع)

حسینجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره ضرورت بازتعریف های مفاهیم دینی گفت: برای نمونه درباره مفهوم «حیات طیبه» تفاسیر و كتاب‌های بسیار نوشته شده است. با این حال در حكمت 229 نهج‌البلاغه آمده كه از امام علی (ع) درباره معنای حیات طیبه پرسیده می‌شود و ایشان تنها یك كلمه پاسخ می‌دهند: «القناعة».

وی در تشریح این مطلب عنوان كرد: ما قناعت را به جنبه مصرفی زندگی تعریف می‌كنیم؛ بدین معنا كه قناعت آن است كه به هر آنچه كه داری بسازی! اما معنای تولیدی و حقیقی قناعت آن است كه به هیچ‌كس وابسته نباشی و چشمت به دست دیگران نباشد و این در اصطلاح امروزی به معنای استقلال و خودكفایی به كار می‌رود.

یادآور می‌شود، هفته پیش نیز كارگاهی با محوریت مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه (تعریف‌ها و بازتعریف‌ها)، با سخنرانی ابوالقاسم حسینجانی، روز دوشنبه 15 آبان ماه، در محل انتشارات هزاره ققنوس برگزار شده بود. علاقه‌مندان برای ثبت نام  و شركت  در این كارگاه  می‌توانند با شماره تلفن 88317832 تماس بگیرند و  یا به نشانی تهران، خیابان انقلاب، بین دروازه دولت و فردوسی، خیابان رامسر، پلاک یک، واحد 5، انتشارات هزاره‌ ققنوس مراجعه کنند




تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 26 آبان 1391 02:31 ب.ظ


foot pain goes away and comes back
یکشنبه 11 تیر 1396 11:30 ب.ظ
I'm very happy to read this. This is the kind of manual that needs
to be given and not the accidental misinformation that's at the other
blogs. Appreciate your sharing this best doc.
foot pain guide
شنبه 10 تیر 1396 01:32 ق.ظ
This is the perfect blog for anybody who really wants to find out
about this topic. You understand so much its
almost tough to argue with you (not that I actually would want to?HaHa).
You certainly put a brand new spin on a topic that's been discussed for ages.

Great stuff, just wonderful!
http://abnormalpaint6934.snack.ws/leg-length-discrepancy-treatment-for-adults.html
دوشنبه 5 تیر 1396 07:22 ق.ظ
Stunning story there. What occurred after?
Good luck!
bernamedell.soup.io
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:24 ب.ظ
I was suggested this website by my cousin.
I am not sure whether this post is written by
him as no one else know such detailed about my difficulty.
You are incredible! Thanks!
عسل
جمعه 26 آبان 1391 01:42 ب.ظ
pسلام عزیزم وبلاگ خوبی داری عزیزم می خوای وبلاگت معروف بشه و آمارش بره بالا و در گوگل محبوب بشی ؟
زود بیا تو این سایت لینک خودتا ثبت کن بعد ببین آمارت چقدر میره بالا
سینا
جمعه 26 آبان 1391 01:37 ب.ظ
pسلام عزیزم وبلاگ خوبی داری عزیزم می خوای وبلاگت معروف بشه و آمارش بره بالا و در گوگل محبوب بشی ؟
زود بیا تو این سایت لینک خودتا ثبت کن بعد ببین آمارت چقدر میره بالا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر